ازآنجایی‌که خانه‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود حیاط خانه‌ها نیز کمتر شده و به‌مرور زمان این حیاط‌ها به پشت‌بام خانه‌ها منتقل شدند. اکنون اکثر خانه‌ها دارای بام سبز یا روف‌ گاردن است پس برای داشتن روف‌گاردن زیبا باید در انتخاب گیاهان و مبلمان آن دقت کرد تا هزینه‌های صورت‌گرفته سودمند و مفید واقع گیرد.

نکات موردتوجه برای انتخاب گیاه و درختان عبارت‌اند از:

1_نور موردنیاز گیاه

2_مقدار آب موردنیاز

3_اقلیم مناسب گیاه

4_مقاومت گیاه در برابر اختلاف دما

5_حساسیت و مقاومت گیاه در برابر باد

6_عمق خاک موردنیاز گیاه

 

برای گیاهان مورداستفاده در روف‌گاردن چهار گروه اصلی وجود دارد:

 

1_گیاهان پوششی:

گیاهان پوششی، یکی از بهترین گروه گیاه برای روف گاردن است.

 

این نوع گیاهان رشد زیادی دارند اما ارتفاع آنها زیاد نیست. دلیل عمده استفاده از این گیاهان برای پوشش سطح خاک است. گیاهان پوششی تنوع زیادی در رنگ دارند ازاین‌رو بسیار برای بام سبز مناسب هستند و به‌آسانی با شرایط اقلیم و جوی محیط سازگار خواهند شد.

چند گیاه پوششی برای مثال: یال اسبی، لیزوما کیا

 

2_گیاهان بالارونده:

گیاهان بالارونده، یکی از بهترین گروه گیاه برای روف گاردن است.

 

از این‌گونه گیاهان جهت پوشاندن دیوارها و لبه بام استفاده می‌شود. از این نوع گیاهان نیز می‌توان در طراحی داخلی به‌عنوان دیوار سبز استفاده کرد. این‌گونه از گیاهان به‌صورت طولی رشد می‌کنند بنابراین شما می‌توانید مسیر رشد گیاه را انتخاب کنید تا در همان مسیر رشد کنند و شما به فضای مورد نظرتان نزدیک کنند.

گیاهان رونده در هر اقلیم و شرایط جوی سازگار هستند و به‌خوبی با شرایط کنار می‌آیند.

چند نمونه برای گیاهان بالارونده: شیر خشت، پیچ گلیسین، پیچ امین الدوله

 

3_گیاهان و درختچه‌های سوزنی برگ:

گیاهان و درختان برگ های سوزنی، یکی از بهترین گروه گیاه برای روف گاردن است.

 

بهترین انتخاب برای بام سبز شما می‌تواند باشد زیرا آن‌ها همیشه سبز هستند و با آنها می‌توانید روف‌گاردن همیشه سبز داشته باشید و بام سبز را باطراوت و سرسبز نگه دارید. نمونه بارز و زیبا درختان سوزنی برگ، درخت همیشه سبز کامی پاریس است که زیبایی روف‌گاردن شما را دوچندان می‌کند.

 

4_گیاهان و گل‌های معطر و خوشبو:

 

.گل و گیاهان معطر، یکی از بهترین گروه گیاه برای روف گاردن است

 

 

با استفاده ازگل‌ها و گیاهان معطر فضای بام سبز خود را از عطر خوش آنها مملو سازید و فضایی برای استراحت رؤیایی خود فراهم اورید. می‌توانید باتوجه‌به علایق و سلیقه خودتان گل و گیاهان را انتخاب کنید نمونه‌های متنوعی از آنها وجود دارد در رنگ‌ها و عطرهای خاص خودشان.

بعضی از گونه‌ها نه‌تنها معطر و خوشبو هستند بلکه به‌صورت پیچکی و رونده رشد می‌کنند. بسیاری از گونه‌ها علاوه بر معطر بودنشان می‌توانند در جای گرم و خشک رشد خوبی را داشته باشند. برای داشتن یک بام سبز کامل استفاده ازگل‌ها را فراموش نکنید.

 

معرفی چند گیاه مناسب برای یک روف گاردن سرسبز و زیبا

 

ساکولنت ها:

 

ساکولنت ها، یکی از بهترین گیاه برای روف گاردن است.

 

این گیاهان با ویژگی غیرعادی بودن گوشتی و ضخیم بودن معروف هستند برخلاف سایر گیاهان که برگ و ساقه‌های نازک و باریکی دارند. این ویژگی آن‌ها را قادر می‌سازد تا بتوانند در هر شرایط اقلیمی و آب‌وهوای متفاوت  رشد خوب و مناسبی داشته باشند. ساکولنت ها برای روف‌گاردن سطحی مناسب‌اند و در رنگ تنوع زیادی دارند.

خاک آنها بهتر است مخلوط از شن و ماسه باشد تا به تخلیه بهتر آب درون گلدان کمک کند.

آبیاری بیش از اندازه برای آنها آسیب بیشتری دارد. ساکولنت ها در برابر کم‌آبی مقاوم هستند. برای آبیاری در هفته یک‌بار کافی و مناسب است اما اگر گلدان آن بزرگ باشد باید در هفته دو بار آبیاری شوند. در زمستان اگر در یک محیط بسته باشد می‌توان حدود یک بار در ماه آبیاری کرد.

باید در مکانی با نور مناسب قرار بگیرد اما نباید برای طولانی مدت در معرض تابش  نور مستقیم قرار بگیرد.

ساکولنت ها  بیشتر دما و هوای گرم دوست دارند اما برخی از نژادها نیز می‌توانند در سرما رشد کنند.

 

اسطوخودوس یا لاوندر:

اسطوخودوس، یکی از بهترین گیاه برای روف گاردن است.

 

عطر خوب و مناسبی دارند و در اقلیم‌های خشک و در برابر طوفان مقامت و تحمل بالایی دارند و معمولاً از 30 تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند و گاهی تا 2 متر نیز افزایش پیدا می‌کنند.

 

فندوق زینتی:

 

فندق زینتی، یکی از بهترین گیاه برای روف گاردن است.

 

بسیار مناسب برای بام سبز است، بهترین انتخاب بین درختچه‌ها فندوق زینتی است. این درختچه می‌تواند تا دمای بین 4 تا 8 درجه تحمل کنند.

 

هوستا:

 

هوستا، یکی از بهترین گیاه برای روف گاردن است.

 

 

 

به یک محیط روشن و دور از تابش مستقیم نیاز دارد. همچنین نیاز به آبیاری متوسطی نیاز دارد  اما خشک‌شدن بیش از حد  آن باعث ازبین‌رفتن و خشکی برگ‌ها می‌شود.

 

نکات نگهداری چمن یال اسبی:

 

چمن یال اسبی، یکی از بهترین گیاه برای روف گاردن است.

 

این نوع چمن در برابر خشکی‌ها می‌تواند دوام بیاورد اما برای ظاهری سبزتر و رشد بهتر آن نیازمند آبیاری منظم است و مخصوصاً در فصل تابستان به آب بیشتری نیازمند است.

مهم‌ترین نکته برای نگهداری چمن یال اسبی استفاده از زهکشی مناسب است.

این گیاه در برابر سرما مقاوم است البته در مناطق گرم باید در مکانی نیمه سایه کشت شود.

 

کامیس پاریس :

 

کامیس پاریس، یکی از بهترین گیاه برای روف گاردن است.

 

این درخت کاج از گونه گیاهانی است که کم توقع و به سادگی در انواع خاک می‌توانند رشد کنند.

مقدار آبیاری و تعداد دفعات آبیاری برای این درخت در فصول مختلف متفاوت است، در فصول گرم به آبیاری بیشتری نیاز دارد، در فصل‌های سرد سال تعداد دفعات کمتری آبیاری می‌شود.

این درخت به هوای خنک علاقه دارد و دمای پایین برای رشد بهتر آن خوب است، کامیس پاریس می‌تواند تا دمای 23- درجه سانتی گراد را تحمل کند.

برای رشد بهتر به نور و تابش مستقیم  نیاز دارد و در صورت کمبود نور رشد مطلوبی نخواهد کرد.

 

زیبایی یک بام سبز  به طراوت و شادابی گیاهان و درختچه‌های سرزنده آن است.  بعد از انتخاب گیاهان مناسب شما باید به مراقبت و نگهداری آن نیز توجه کنید، زیرا اگر در مراقبت از آنها سهل‌انگاری کنید  قسمت روف‌گاردن که پتانسیل آن را دارد  که به زیباترین و شاداب‌ترین بخش خانه شما بشود آن را به یک مکان دل‌مرده و سرد خواهید کرد و هزینه‌های انجام شده نیز بی‌ثمر می‌شود.

 

نکات مهم در نگهداری روف گاردن

 

زهکشی مناسب:

یکی از نکات حائز اهمیت کنترل زهکشی مناسب است، گیاهان در اکثر اوقات آب را خوب جذب نمی‌کنند و این آب‌های اضافه باید توسط یک سیستم زهکشی مناسب، کنترل و تخلیه شود. این عمل باعث شده تا آب جمع نشده و از نشت آن به ساختمان جلوگیری کند، در نتیجه باید از یک فیلتر لایه پارچه‌ای و رینگ‌های شنی در بام سبز خود استفاده کنید. شما نیز می‌توانید با کمک تعدادی دریچه  عملکرد زهکشی را کنترل کنید.

 

آبیاری، آفت کشی:

باتوجه‌به این موضوع که گیاهان و درختان در عمق کم کاشته شده‌اند خاک آنها مواد غذایی را از دست می‌دهند بنابراین نیاز است تا مواد لازم و کوددهی منظم آن و عوض کردن خاک گلدان‌ها انجام شود. برای آبیاری  روف گاردن نیز بهتر است به‌صورت منظم انجام شود تا گیاهان آسیبی نبینند؛ بنابراین بهترین روش استفاده از سیستم آبیاری  قطره‌ای اتوماتیک است. البته باید به این موضوع توجه داشت باشید که بهترین زمان برای آبیاری زمانی است که خاک گیاهان خشک باشد. به طور معمول گیاهان در معرض حمله بعضی آفات و بیماری‌های گوناگون قرار می‌گیرند و امکان دارد در چنین شرایطی مقاومت خود را از دست بدهند. پس باید به طور مرتب بررسی کنید تا گیاهان و درختان روف گاردن از لحاظ  وجود بیماری‌های مختلف، وجود لانه حیوانات و حشرات، قارچ، شته و… مشکلی نداشته باشند و در صورت وجود یکی از این مشکلات سریع برای درمان آن اقدام نمایید.

 

مدیریت نور و سایه‌ها:

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه کنترل نور است، در اصل برای این کار باید با یک متخصص و یک معمار مشاوره گرفت. برخی از درختان به نور بیشتری نیاز دارند و باید آن‌ها را در قسمت آفتابی روف گاردن کاشت درحالی‌که برخی دیگر از گیاهان به نور زیاد حساس هستند. اگر گیاه شما نمی‌تواند دوام بیاورد بهتر است برای آن یک سایبان بسازید.

 

خاک:

دقت به نوع خاک در روف گاردن از مهم‌ترین نکات و شرایط اصولی روف گاردن است. شما برای کشت گیاهان و درختان به یک نوع خاک سبک و غنی نیاز دارید و یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این است که خاک بتواند آب را در خود نگهدارد.

 

محافظت در برابر باد:

از دیگر عوامل آسیب‌زا برای  روف گاردن بادهای فصلی و دوره‌ای است. بهترین روش این است که قبل از شروع بادها گیاهان و درختان روف گاردن را با گونی، پلاستیک، و … بپوشانید تا در برابر بادهای شدید  از آن محافظت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *